Beginnen met God – Op afstand staan

Deze opening duurt ongeveer 15 minuten en gaat over op afstand van betekenis zijn voor je gemeenteleden.

Je kunt de onderdelen aanvinken die je wilt gebruiken. Klik daarna op 'downloaden' en je krijgt je op maat gemaakte opening als pdf om uit te printen.
Je hoeft hiervoor niet ingelogd te zijn en dit kost geen credits.

  • Intro
    We zijn fysiek op afstand van elkaar komen te staan. Sommige gemeenteleden zie en spreek je misschien nog via videobellen, skype of whatsapp. Maar anderen heb je al zo'n twee maanden niet gezien en gesproken.

  • In de Bijbel
    Paulus kent het gevoel van op afstand staan van mensen met wie je je verbonden voelt. Als hij de brief aan de Filippenzen schrijft zit hij in de gevangenis. Hij heeft een warme band met de gelovigen daar maar kan hen niet bezoeken of toespreken.

    Lees Filippenzen 1: 1-11 en ontdek hoe Paulus omgaat met de afstand tussen hem en zijn broers en zussen in het geloof.

    Uit dit gedeelte spreekt duidelijk het verlangen dat Paulus heeft naar deze mensen. Hij geeft veel om hen en zou heel graag bij hen willen zijn. Maar dat kan niet. Wat doet hij dan? Drie dingen:
    - Danken voor hun geloof en inzet
    - Bidden dat ze, ook zonder zijn pastorale zorg, groeien in geloof
    - Vertrouwen dat God verder gaat met zijn werk in hen.

    Dat kunnen wij van Paulus leren nu wij ook op afstand staan van onze medegelovigen: danken, bidden en vertrouwen!
    Wij staan dan wel op afstand van hen, maar God zeker niet! Hij gaat door met zijn werk in onze gemeenteleden, onze jeugd, onze ouderen. We worden nu met onze neus op de feiten gedrukt: het belangrijkste dat we voor onze gemeente kunnend doen is bidden, ieder in handen leggen van de God die nog steeds dichtbij is!

  • Gebed
    Begin met danken voor het geloof en de inzet van jullie broeders en zusters. Spreek je vertrouwen uit dat God verder gaat met zijn werk in jullie gemeente en bid voor de gemeenteleden, jong en oud, gezin en single, eenzaam en druk.
    Heb je gebedsbriefjes geschreven, spreek die dan om de beurt uit in een online kringgebed.