Beginnen met God – Quarantaine

Deze opening duurt 15-30 minuten en gaat over God ervaren in de tijd van maatregelen rond het Corona-virus.

Je kunt de onderdelen aanvinken die je wilt gebruiken. Klik daarna op 'downloaden' en je krijgt je op maat gemaakte opening als pdf om uit te printen.
Je hoeft hiervoor niet ingelogd te zijn en dit kost geen credits.

• Intro
    Daar zit je dan... samen te vergaderen via een beeldscherm. Vanuit de drukte van al het regelwerk voor de kerk sta je ineens op afstand van elkaar en kan veel van wat je allemaal deed niet meer doorgaan.
  • In de Bijbel
    Woestijnperiodes komen met regelmaat voor in de Bijbel. Een periode van je terugtrekken uit het gewone bestaan, afzondering. Je zou het quarantaine kunnen noemen.

Een van die woestijnverhalen gaat over Elia. Elia beleeft een geestelijk hoogtepunt op de berg van Karmel. Hij levert een topprestatie op het gebied van geloofsvertrouwen en beleeft een sensationele bekering van het volk. En dan stort alles in. Hij vlucht en gaat van de hype van de Karmel naar de quarantaine van de woestijn. Wat merkt hij van God in dit alles?

Lees 1 Koningen 19: 10-13.

God is niet aanwezig in de indrukwekkende storm, de aardbeving of het vuur. God is aanwezig in de stilte van een zachte bries.

Je denkt misschien dat God vooral werkt door gepassioneerde kerkdiensten, door vurig jeugdwerk of een preek die je doet schudden op je fundamenten. Maar misschien is God nog wel veel meer aanwezig in de stilte van de woestijn, in de quarantaine van de Corona-crisis.

Dus maak je niet te druk en probeer niet uit alle macht van alles te doen en te regelen. Durf stil te zijn en te ontdekken dat God in die stilte aanwezig is!

• Gebed
    Bid voor kracht om je over te geven aan de rust en om de ervaring dat God daarin aanwezig is. Bid om wijsheid en liefde voor de taak die jullie te doen staat.