Beginnen met God – Tranen met tuiten

Deze opening duurt 15-30 minuten en gaat over klagen en ruimte voor verdriet.

Je kunt de onderdelen aanvinken die je wilt gebruiken. Klik daarna op 'downloaden' en je krijgt je op maat gemaakte opening als pdf om uit te printen.

• Intro
    Soms zit het even flink tegen, in de kerk of in je eigen leven. Dan heb je vaak de neiging om het te willen oplossen of naar de positieve kant te kijken. Van Jeremia leren we om ruimte te nemen om te klagen.

• In de Bijbel
    Jeremia wordt door velen in zijn tijd gezien als een doemdenker. Babel was al eens Juda binnengevallen en een nieuwe invasie dreigt. Jeremia kondigt aan dat Babel Jeruzalem zal innemen tenzij de mensen zich bekeren. Zijn boodschap ligt niet lekker in het gehoor en men probeert hem de mond te snoeren.
    Terwijl andere profeten de redding aankondigen laat Jeremia op allerlei manieren zien dat het tijd is om te huilen, te klagen en te wanhopen. Hij loopt rond met een juk op zijn schouders. Hij trouwt niet omdat dit zinloos is in deze tijd. En hij huilt tranen met tuiten.
    God poetst zijn tranen niet weg. Hij komt niet met een oplossing maar Hij geeft alle ruimte voor verdriet. En als het onheil dat Jeremia aankondigt inderdaad over Juda komt, wordt er zelfs een heel bijbelboek gewijd aan klagen: de Klaagliederen.

Lees Klaagliederen 2: 18-19.

Wanneer je persoonlijk of als kerk door een crisis gaat wil je snel met een oplossing komen, een plan van aanpak maken of jezelf met mooie woorden oppeppen. Misschien kunnen wij van Jeremia en de Klaagliederen leren om tijd te nemen voor klagen. Eerst maar gewoon eens verdrietig zijn en tranen met tuiten huilen.
    God werkt, net als in de tijd van Jeremia, door het lijden heen.

• Gebed
    Breng je verdriet en zorgen bij God en eindig elke klacht met 'Heer, ontferm U'.