God komt in het gewone

Gemeenteproject voor Advent en Kerst

God komt in het gewone is een project om met de hele gemeente te ontdekken hoe je God kunt zien in het gewone van het Kerstverhaal, in de spiritualiteit van de Psalmen en in je eigen dagelijks leven. Zo wordt het Kerstfeest geen vlucht uit de realiteit, geen sfeervolle illusie, maar een realiteit in het leven van elke dag!

Bekijk hier een preview van het materiaal bij dit project!

In Corona-tijd

De onderwerpen van dit project sluiten heel goed aan bij de tijd waarin we nu zitten. Het gaat over God ontmoeten in het gewone van jouw leven en dat is nu extra actueel!

Met een paar aanpassingen zijn de materialen prima te gebruiken in Corona-tijd. De vespers en de workshop Slow reading kun je bijvoorbeeld heel goed online aanbieden. En de musical kun je filmen en online met de hele gemeente bekijken.

Wat?

Het gemeenteproject is te gebruiken in de vier Adventsweken en op het Kerstfeest. We bieden daarvoor:

• Suggesties voor vijf diensten (4 Adventszondagen en Kerst)
  • Programma's voor kinderwerk (die aansluiten op de diensten)
  • Handreikingen voor dagelijkse of wekelijkse vespers
  • Rooster voor persoonlijke stille tijd (aansluitend bij het thema van de week)
  • Programma voor een workshop Slow reading (geschikt voor kringen, jongerengroepen of de hele gemeente)
  • Draaiboek voor een mini-Kerstmusical (voor kinderen en eventueel ook volwassenen)

Natuurlijk kun je zelf kiezen welke onderdelen hiervan je wel of niet gebruikt en hoe je ze inzet. De programma's voor kinderwerk bijvoorbeeld kun je gebruiken voor de kindernevendienst, maar ook voor de kinderclub. Je kunt dagelijkse of wekelijkse vespers organiseren in je eigen kerkgebouw of dit door mensen thuis zelf laten doen. Zo pas je het aanbod aan jullie wensen en situatie aan.

Waarover?

Advent en kerst beleven we vaak als een sprookje. Terwijl ons geloof en ons dagelijks leven soms ver van elkaar verwijderd lijken te zijn. We moeten moeite doen om God in onze werkelijkheid te ontmoeten. Terwijl dat nu juist precies is, wat Jezus gedaan heeft: werkelijkheid worden. Hij kwam ter wereld in Bethlehem en had Maria als zijn moeder. God stuurt zijn Zoon de wereld in. Juist in het gewone, alledaagse wil Hij aanwezig zijn. Dat is het goede nieuws.

In het gemeenteproject God komt in het gewone koppelen we personen uit het Kerstverhaal aan Psalmen en aan ons dagelijks leven.

• Eerste Adventsweek: Theofilus - Gewoon echt Het evangelie van Lucas begint als een nuchtere geschiedschrijving: God kwam in onze werkelijkheid. Maakt dat ons tot een Theofilus, een liefhebber van God?
  • Tweede Adventsweek: Maria - Gewoon bereid Een gewoon meisje van wie we niet veel meer weten dan haar bereidheid. God spreekt tot gewone mensen in hun gewone bestaan. Ben jij bereid open te staan voor zijn stem?
  • Derde Adventsweek: Zacharias - Gewoon stil Hij wordt letterlijk stil gezet en ontdekt in die rust dat God veel groter is dan zijn verwachtingen of kaders. Wat doen rust en stilte met jouw geloof?
  • Vierde Adventsweek: Elisabet - Gewoon trouw Ondanks haar pijn was zij trouw in haar tradities en rituelen. Die geven haar houvast en uitzicht op Gods plan. Hoe kunnen rituelen en trouw in je dagelijks leven jouw geloof houvast geven?
  • Kerst: Herders - Gewoon aan het werk Gods feest breekt door in het dagelijks leven van gewone mensen. God zelf komt en het teken is een gewone voerbak, een baby en een paar doeken. Zo concreet wil God ook aanwezig zijn in jouw dagelijks leven!
  • Mini-Kerstmusical: Te gewoon om waar te zijn? Op een creatieve manier wordt verbeeld hoe vreemd gewoon het kerstverhaal eigenlijk is. Zo ontdek je in toneel en zang dat God anders denkt dan wij en juist kiest voor het gewone.

Als je een abonnement afsluit kun je alle materialen van het gemeenteproject inzien. Vervolgens maak je het op maat voor jullie eigen situatie en wensen door onderdelen van je keuze aan te vinken. Je slaat het op en kunt de pdf printen of delen met gemeenteleden.

Om het gemeenteproject te kunnen gebruiken heb je dus een abonnement nodig. Lees hier meer over de mogelijkheden en kosten.

Door wie?

Dit project is geschreven door Jannet de Jong (gemeenteadviseur van het Praktijkcentrum), Ingrid Plantinga (projectleider van Leren in de kerk) en Klaas Quist (adviseur van het Nederlands Gereformeerde Kerkenraden Steunpunt).

Wij wensen je een gezegend project als gemeente! En we horen graag jullie ervaringen en ideeën via: info@lerenindekerk.nl.