Spoorzoeken in de Bijbel

Introductie

Voor wie?

Spoorzoeken in de Bijbel is voor kinderen tussen de 8 en 12 jaar oud (de groepen 5 t/m 8 van de basisschool). Het materiaal is geschikt om te gebruiken voor bijvoorbeeld kindercatechese of kinderclub, maar ook voor andere groepen kinderen die samen meer willen ontdekken over de Bijbel.

Het opdoen van kennis en inzicht past heel goed bij deze leeftijd. Kinderen in deze leeftijdsfase hebben een natuurlijke nieuwsgierigheid, zijn dol op feitjes en houden ervan om te worden uitgedaagd in bijvoorbeeld quizjes. Een uitgelezen kans dus om hen meer bij te brengen over de Bijbel!

Wat is het?

Spoorzoeken in de Bijbel biedt modules en losse bijeenkomsten aan over Bijbelse thema's. Het aanbod wordt steeds uitgebreid en vernieuwd.

Bij het programma hoort een grote tijdlijn van de Bijbel (waarvan je hiernaast een fragment ziet). Tijdens elke bijeenkomst wordt een bijbelse persoon op de goede plek op de tijdlijn gehangen (met klittenband). Deze tijdlijn en de bijbehorende plaatjes zijn te bestellen in onze webwinkel.

Kinderen krijgen thuis, op school en in de kerk meestal losse bijbelverhalen te horen. Maar ze hebben vaak geen idee hoe die verhalen met elkaar in verband staan en hoe de bijbelse historie in elkaar zit. Dat wil het materiaal van Spoorzoeken in de Bijbel hen nu juist wel meegeven.

Spoorzoeken in de bijbel biedt:

• Inzicht in de grote lijnen van de Bijbel - Thema's die door de Bijbel heen een rol spelen worden uitgelegd zodat de kinderen verbanden kunnen leggen en de boodschap van de Bijbel beter gaan begrijpen.
    Elke module heeft een eigen thema, bijvoorbeeld 'De Redder komt', 'IK BEN' of 'Losers'. Je kunt zelf kiezen welke modules je gebruikt voor je groep. Zo stel je je eigen jaarprogramma samen.
  • Inzicht in de historie van de Bijbel - De diverse thema's worden in de chronologie van de Bijbel behandeld en zichtbaar gemaakt op de tijdlijn.
    Bij het thema 'Liefde' beginnen we bij de schepping, gaan we daarna door naar het verbond met Abram, de leefregels bij Mozes en zo verder de Bijbel door. Bij het thema 'Buitenlanders' beginnen we weer vooraan, bij de Egyptische Hagar en gaan we via Ruth, Naäman en Jona naar de Romeinse centurio en de Ethiopische minister in het Nieuwe Testament.
    Elke bijeenkomst komt er een plaatje bij op de tijdlijn zodat de lijnen visueel worden. En na elke module kun je de plaatjes er weer af halen en opnieuw beginnen met een ander thema.

Hoe werkt het?

Omdat een boekje soms als schools ervaren wordt en jeugdleiders graag hun eigen draai aan een methode willen geven, is er gekozen voor een online aanbod. Je bereidt het programma voor door in aan te vinken welke opdrachten, werkvormen of vragen je wilt gebruiken voor jouw groep. Dit op maat gemaakte programma kun je opslaan, uitprinten en gebruiken als handleiding bij de bijeenkomst. Zo krijg je van ons input, maar bepaal je zelf wat je hiervan wel of niet gebruikt.

Om de materialen te kunnen inzien en op maat maken heb je een abonnement nodig. Je kunt kiezen uit twee abonnementsvormen:

• Individueel abonnement voor elke groepsleiding - hierbij betaal je per bijeenkomst 1 credit en kun je kiezen uit basale of uitgebreide abonnementen.
  • Gemeenteabonnement - hierbij betaalt de kerk een vast bedrag en kan iedereen in de gemeente onbeperkt materialen inzien en downloaden met dezelfde inlogcode.

Op de pagina Abonnementen lees je meer over de mogelijkheden en kosten.

Wij wensen je gezegende bijeenkomsten met de kinderen! En we horen altijd graag je ervaringen en ideeën, dus mail ons gerust.

Jasper van Opijnen - auteur en stagiair
Ingrid Plantinga - projectleider en auteur