Tafelgesprekken voor denkers

Introductie

Eigentijdse en verdiepende cursussen over de weg van Jezus

Voor wie?

'Tafelgesprekken voor denkers' is ontstaan in de christelijke gemeenschap Via Nova in Amsterdam en is door Gert-Jan Roest ontwikkeld om mensen die houden van nadenken en interesse hebben in het christelijk geloof te laten kennismaken met de weg die Jezus wijst.

Door de diepgang en vernieuwende manier van denken over het christelijk geloof is de cursus ook heel geschikt voor mensen die binnen de kerk zijn opgegroeid maar rondlopen met vragen of vastlopen in de patronen van de overgeleverde traditie.

De cursussen zijn vooral geschikt voor mensen...

• die bereid zijn te reflecteren op hoe ze leven
  • die de weg van Jezus werkelijk willen ontdekken en ervaren
  • die vragen stellen, nieuwsgierig zijn en verder kijken dan hun neus lang is
  • die voor een uitdaging niet bang zijn
  • die graag wat dieper nadenken

De cursussen zijn bedoeld als tafelgesprekken: een huiskamersetting waarin je samen de maaltijd deelt en goede gesprekken hebt. Dit delen van je leven en je geloof door samen te eten, te praten en te oefenen vormt de basis van de cursussen.

Wat?

• Geen droge inhoud die losstaat van het leven, maar een weg om te gaan middenin het dagelijks leven
  • Geen makkelijke antwoorden, maar inzicht in filosofische, culturele, psychologische en theologische achtergronden
  • Geen hapklare geloofsleer, maar een ontdekkingstocht langs verschillende visies
  • Niet alleen lezen en praten, maar ook uitdagende oefeningen en inspirerende vormen om het geloof te ervaren

'Tafelgesprekken voor denkers' bestaat uit twee cursussen van zeven en acht bijeenkomsten die horen bij de boeken:

Hoopvol leven - Ontdek de weg die Jezus wijst
Een verfrissende en verdiepende kennismaking met het christelijk geloof als een weg om te ontdekken hoe je hoopvol in het leven kunt staan.

Open leven - Ervaar de weg die Jezus wijst
Een inspirerende en uitdagende ontdekkingstocht met het Onze Vader als leidraad om te ervaren hoe het is om de weg van de Jezus te gaan. Voor mensen die nieuw zijn met het christelijk geloof kan deze cursus het beste als vervolg op 'Hoopvol leven' gegeven worden.

De cursus bestaat uit twee onderdelen:

1. Het boek Hoopvol leven of Open leven*
  2. De handleiding voor de cursusleiders**

*Elke deelnemer heeft een eigen exemplaar van het boek nodig. Ze lezen als voorbereiding thuis telkens één hoofdstuk door. De boeken zijn te bestellen in onze webwinkel en in de boekhandel.

**De handleidingen zijn bedoeld voor de cursusleiders. Ze bieden een opzet voor de bijeenkomst, gespreksvragen (in het boekje staat daarvan slechts een kleine selectie), kaartjes met oefeningen om mee naar huis te nemen, tips voor de gespreksleiders, artikelen met achtergrondinformatie. Je kunt de handleidingen downloaden op deze site. Daarvoor heb je een abonnement nodig. Met een Medium Abonnement bijvoorbeeld heb je voldoende credits om beide cursussen te geven. Op de pagina Abonnementen lees je meer over de mogelijkheden en kosten.

Over de auteur

Gert-Jan Roest heeft beide cursussen ontwikkeld toen hij leidinggevende was bij Via Nova. Daar heeft hij veel gesproken en gewerkt met mensen die nieuwsgierig waren naar het christelijk geloof. Inmiddels is hij als missionair denker en docent verbonden aan verschillende instellingen.

Gert-Jan is gepromoveerd op de interactie tussen de boodschap over Jezus en de Westerse cultuur.

Heb je vragen over 'Tafelgesprekken voor denkers' mail ons! Of organiseer een training in jouw regio om kennis te maken met het materiaal en toegerust te worden om de cursus zelf te geven.

Gert-Jan Roest - auteur
Ingrid Plantinga - redacteur