Thuisvieringen – Verdriet

Niet elk onderdeel van het programma past bij elke situatie. De een viert samen met zijn tienerkinderen of peuters, de ander viert alleen, met zijn partner of met een aantal vrienden. Dus kies zelf de onderdelen die passen bij jouw thuisviering en vink ze aan.

Je kunt de onderdelen aanvinken die je wilt gebruiken. Klik daarna op 'downloaden' en je krijgt je op maat gemaakte opening als pdf om uit te printen.
Je hoeft hiervoor niet ingelogd te zijn en dit is gratis.

Een gezegende viering gewenst!

• Intro
    Jezus koos ervoor om op aarde te komen en mens te worden zoals wij. Hij is naar feestjes geweest maar heeft ook moeilijke dingen meegemaakt. In de Bijbel wordt een paar keer verteld dat Jezus huilde.
    Het gaat in de thuisvieringen over de emoties van Jezus in de laatste week van zijn leven. Vandaag over Jezus en verdriet.

• Tip voor de gespreksvragen
    Schrijf de gespreksvragen op kaartjes en kies om de beurt een of twee kaartjes. Je mag zelf kiezen aan wie jij deze vraag wilt stellen (en je mag 'm ook aan jezelf stellen).
    Gebruik je deze thuisviering in je eentje dan kun je de antwoorden ook voor jezelf opschrijven of via de app delen met een gemeentelid.
  • Bijbellezing
    Lees Lucas 19: 41-44.
    (Of lees het verhaal over Jezus' tranen bij de intocht uit een kinderbijbel.)
    Tip: Steek voordat je gaat lezen een kaars aan als symbool van Gods licht en aanwezigheid.

Het is feest als Jezus, als de beloofde koning, Jeruzalem binnenrijdt. Maar dan ineens begint Jezus te huilen. Hij kijkt vanaf een heuvel uit over de stad Jeruzalem en wordt verdrietig. Jezus weet dat Hij in die stad mishandeld en gedood zal worden, maar daar huilt Hij niet om. Hij huilt om alles wat deze stad nog zal gaan meemaken. Oorlog en verwoesting zullen komen. En daar huilt Jezus om, zomaar midden tussen alle feestende mensen. Hij schaamt zich niet voor zijn tranen, maar is juist in zijn verdriet een voorbeeld voor ons.

• Bidden
    Neem de tijd voor gebed. Zoek ook voorbede-punten op via de website van je gemeente Als je met meer mensen bent kun je de punten op briefjes schrijven en onder elkaar verdelen.
    Begin je gebed met het uitspreken van je eigen versie van Psalm 13 en bid daarna voor de andere punten

• Collecte
    Je laten raken door het verdriet dat er is betekent ook dat je met liefde geld geeft aan hen die dat goed kunnen gebruiken. Nu kerkdiensten niet doorgaan lopen goede doelen en kerken een heleboel collectegeld mis dat ze hard nodig hebben. Kijk daarom wat het collectedoel van je gemeente is of zoek samen een ander goed doel. Vraag iedereen om iets van zijn eigen geld daarvoor te geven.