Samen aan de slag
(5) Impact
We komen nu bij het hoogtepunt van deze serie: zelf doen en ervaren! Praten over impact, goed doen en naastenliefde is niet vrijblijvend, zeker in de Bijbel niet. Daarom gaan we in deze bijeenkomst plannen maken om zelf impact te hebben. Je krijgt inspirerende tips om samen met de tieners uit te kiezen. Zodat jullie daarna met enthousiasme en liefde aan de slag kunnen gaan!
Focus
Deze bijeenkomst is bedoeld om de inhoud van de serie concreet te maken en te integreren in het leven.
Vooraf
Je komt nu bij het belangrijkste onderdeel van deze module: Zelf doen en ervaren! Deze bijeenkomst is bedoeld om hier plannen voor te maken.
Voor tieners is de relevantie van het geloof heel belangrijk. Sla dit onderdeel daarom niet over! Je kunt het zo klein of zo groot maken als je zelf wilt. Je kunt er bijvoorbeeld één dagdeel aan wijden, maar ook een half seizoen mee bezig zijn. Net wat jullie willen!
Geef zoveel mogelijk taken en verantwoordelijkheid aan de tieners zelf (vraag een van hen bijvoorbeeld om alle afspraken te noteren) maar begeleidt hen er wel bij.
Als je dit samen met jullie diaconie, een stichting of organisatie wilt doen, nodig een van hen dan ook uit voor deze bijeenkomst.
Downloads
Midden in het leven
☐ Brainstormen
- Zorg dat je Bijlage – Kaartjes hebt geprint en uitgeknipt.
- Leg de ideeën uit de bijlage als kaartjes op tafel.
- Vraag de tieners om hier zelf ideeën aan toe te voegen. Die schrijven ze ook op kaartjes of post-its en leggen ze erbij.
- Bespreek elk kaartje.
- Als de groep er enthousiast van wordt komt het kaartje op een stapel Go. Als niemand er blij van wordt komt het kaartje op de stapel NoGo en als sommigen het een goed idee vinden op de stapel Maybe.
☐ Kiezen
- Vraag de tieners om 5 sterretjes te verdelen over de ideeën op de stap Go en Maybe. Als ze een sterke voorkeur hebben, kunnen ze ervoor kiezen om alle vijf de sterretjes op één kaartje te zetten. Maar als ze vijf ideeën even leuk vinden, zetten ze op elk één sterretje. Of twee op het ene kaartje en drie op het andere of…
- Kijk welke kaartjes het meeste sterretjes hebben gekregen en ga daarmee aan de slag!
- Je kunt natuurlijk ook meerdere kaartjes kiezen (de meiden organiseren een kledingruilbeurs en de jongens een Repair Café bijvoorbeeld).
- Kies het doel waarvoor jullie dit gaan doen. In sommige gevallen blijkt dit uit de activiteit, maar soms moet je er zelf nog een goed doel bij kiezen.
De diaconie kan je misschien helpen bij het proces van kiezen. Je kunt ook contact opnemen met Verre Naasten. Zij hebben veel mooie projecten en werken graag met jullie samen om iets te vinden dat bij jullie groep past. Je kunt ook bij hen terecht voor inspiratiereizen. Kijk op de actiepagina mijnmission.nl of neem contact op met Lisette Vossebelt (l.vossebelt@verrenaasten.nl).
☐ Concreet maken
Bespreek samen:
– Wat er gedaan moet worden en wie dat gaat doen
– Welke hulp jullie daarvoor nodig hebben en wie die gaat inschakelen
– Welk tijdspad realistisch is
Let op: Het is belangrijk om de tieners zelf verantwoordelijkheid te geven. Maar help elkaar wel door een goede coördinatie en regelmatige reminders. Tieners verantwoordelijkheid geven, betekent ook dat ze dingen op hun manier (en niet altijd op jouw manier) mogen doen. Geef hen ook ruimte om fouten te maken en ervan te leren!
☐ Bidden
Bid met elkaar voor het project dat jullie gekozen hebben, voor motivatie en passie om door te zetten en om liefde voor mensen en Gods wereld!