Vieren met vreugde

Gemeenteproject

Vieren met vreugde biedt suggesties voor vieringen. Geen kant-en-klare draaiboeken, maar handreikingen die gebruikt kunnen worden om een liturgie samen te stellen die past bij de eigen situatie.

Wat?

Het is de bedoeling dat er drie themadiensten worden georganiseerd, over dezelfde thema's waar ook de kringen, jongeren en kinderen mee bezig zijn:

Samenkomen - Verbonden in Christus komen mensen van verschillende leeftijden en achtergronden samen in de kerk. Verschillende personen en verschillende generaties kunnen van elkaar leren en naar elkaar getuigen in de kerkdienst.

Ontvangen - In de kerkdienst komen we samen luisteren en ontvangen. Stilte, meditatie en rituelen kunnen ons helpen om ons open te stellen voor de aanwezigheid en leiding van God.

Geven - In deze dienst ligt de focus op de aanbidding die wij God geven. Je mag jezelf geven aan God en anderen door je talenten in te zetten en je liefde uit te delen, ook in de kerkdienst.

Uitgangspunt

In het project kiezen we niet voor één liturgische stijl. Er bestaat geen kerk met mensen die allemaal dezelfde smaak hebben, dus praktisch wordt dat een lastig verhaal. Tegelijk geloven wij niet in een liturgische stijl, maar in een God die in verschillende talen en op allerlei manieren tot ons spreekt.

De eenheid van de liturgie zit niet in het gekozen instrument of in dezelfde liedbundel maar zorg voor eenheid door:

• de boodschap van de dienst (de inhoud bepaalt de liedkeuze)
  • de lijn van de dienst (er zit een verhaal in en elk onderdeel draagt eraan bij om dat verhaal te vertellen)
  • de opbouw van de dienst (mooie overgangen en een weloverwogen dynamiek nemen je mee in het verhaal van de dienst)

Hoe?

Om de suggesties te kunnen inzien heb je een inlogcode nodig. Die krijg je als je een abonnement afsluit. Het is handig om dit als gemeente samen te regelen. Op deze pagina lees je meer over de opties voor een abonnement.

Als je de programma's opent kun je ze op maat maken voor jullie situatie door vragen en werkvormen aan te vinken. Daarna sla je je op maat gemaakte programma op en wordt het bewaard in je eigen account. Je kunt het programma dan uitprinten of doorsturen naar alle kinderleiding.

De groepen kunnen zelf een moment inplannen om dit materiaal te bespreken. Het mooiste is natuurlijk als dit tijdens of rond dezelfde tijd is als de viering over hetzelfde thema.

Wij wensen jullie vreugdevolle vieringen! En we horen graag ervaringen en ideeën, dus mail gerust, ook als je een vraag hebt: info@lerenindekerk.nl.